Δήμος Κηφισιάς

Η ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΟΥ ΣΥΜΒΑΛΕΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΘΕΣΗΣ

By  | 

Μια νέα μελέτη καταδεικνύει τον θετικό αντίκτυπο που έχει η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου στην ικανότητα του εγκεφάλου να επεξεργάζεται εικόνες και ήχους και δείχνει πώς μπορεί επίσης να συμβάλει στην ανάταση της μελαγχολικής διάθεσης.


Η ομάδα πίσω από τη μελέτη που δημοσίευσε τα ευρήματά της στο Scientific Reports,  δείχνει πώς οι αρχάριοι που έκαναν μαθήματα πιάνου για μόλις μία ώρα την εβδομάδα επί 11 εβδομάδες ανέφεραν σημαντικές βελτιώσεις στην αναγνώριση οπτικοακουστικών αλλαγών στο περιβάλλον και ανέφεραν λιγότερη κατάθλιψη, άγχος και ανησυχία.

Στη μελέτη τυχαιοποιημένου ελέγχου, 31 ενήλικες τοποθετήθηκαν είτε σε ομάδα μουσικής εκπαίδευσης, είτε σε ομάδα μουσικής ακρόασης, είτε σε ομάδα ελέγχου. Άτομα χωρίς προηγούμενη μουσική εμπειρία ή εκπαίδευση έλαβαν οδηγίες να ολοκληρώσουν εβδομαδιαίες συνεδρίες διάρκειας μίας ώρας. Ενώ οι ομάδες παρέμβασης έπαιζαν μουσική, οι ομάδες ελέγχου είτε άκουγαν μουσική είτε χρησιμοποιούσαν τον χρόνο για να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μέσα σε λίγες μόλις εβδομάδες από την έναρξη των μαθημάτων, η ικανότητα των ατόμων να επεξεργάζονται πολυαισθητηριακές πληροφορίες – δηλαδή την όραση και τον ήχο – ενισχύθηκε. Η βελτιωμένη «πολυαισθητηριακή επεξεργασία» έχει οφέλη για σχεδόν κάθε δραστηριότητα στην οποία συμμετέχουμε, από την οδήγηση ενός αυτοκινήτου και τη διάσχιση ενός δρόμου μέχρι την εύρεση κάποιου μέσα σε ένα πλήθος ή την παρακολούθηση τηλεόρασης.

PaiksimoPianouEpekserg e

Αυτές οι πολυαισθητηριακές βελτιώσεις επεκτάθηκαν πέρα από τις μουσικές ικανότητες. Με τη μουσική εκπαίδευση, η οπτικοακουστική επεξεργασία των ανθρώπων έγινε πιο ακριβής και σε άλλες εργασίες. Όσοι έλαβαν μαθήματα πιάνου έδειξαν μεγαλύτερη ακρίβεια σε τεστ όπου οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να καθορίσουν αν τα «γεγονότα» ήχου και όρασης συνέβησαν ταυτόχρονα.

Αυτό ίσχυε τόσο για απλές οθόνες που παρουσίαζαν αναλαμπές και «μπιπ», όσο και για πιο σύνθετες οθόνες που έδειχναν ένα άτομο να μιλάει. Τέτοια βελτίωση των γνωστικών ικανοτήτων των ατόμων δεν υπήρχε για την ομάδα ακρόασης μουσικής (όπου οι συμμετέχοντες άκουγαν την ίδια μουσική που έπαιζε η ομάδα μουσικής) ή για την ομάδα μη μουσικής (όπου τα μέλη μελετούσαν ή διάβαζαν).

Επιπλέον, τα ευρήματα ξεπέρασαν τις βελτιώσεις των γνωστικών ικανοτήτων, δείχνοντας ότι οι συμμετέχοντες είχαν επίσης μειωμένες βαθμολογίες κατάθλιψης, άγχους και στρες μετά την εκπαίδευση σε σύγκριση με πριν από αυτήν. Οι συγγραφείς προτείνουν ότι η μουσική εκπαίδευση θα μπορούσε να είναι ευεργετική για τα άτομα με δυσκολίες ψυχικής υγείας και επί του παρόντος διεξάγονται περαιτέρω έρευνες για να ελεγχθεί αυτό.



Η γνωστική ψυχολόγος και ειδικός στη μουσική Δρ. Κάριν Πετρίνι από το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Bath, εξήγησε: Γνωρίζουμε ότι όταν παίζουμε ή ακούμε μουσική είμαστε πιο χαρούμενοι στη ζωή μας, αλλά με αυτή τη μελέτη μας ενδιέφερε να μάθουμε περισσότερα για τις άμεσες επιπτώσεις που μπορεί να έχει μια σύντομη περίοδος εκμάθησης μουσικής στις γνωστικές μας ικανότητες.

Η εκμάθηση ενός οργάνου όπως το πιάνο είναι ένα πολύπλοκο θέμα: απαιτεί από έναν μουσικό να διαβάζει μια παρτιτούρα, να κάνει κινήσεις και να παρακολουθεί την ακουστική και απτική ανατροφοδότηση για να προσαρμόζει τις περαιτέρω ενέργειές του. Με επιστημονικούς όρους, η διαδικασία συνδυάζει οπτικές με ακουστικές ενδείξεις και οδηγεί σε μια πολυαισθητηριακή εκπαίδευση για τα άτομα.

Τα ευρήματα της μελέτης μας υποδηλώνουν ότι αυτό έχει σημαντικό, θετικό αντίκτυπο στον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τις οπτικοακουστικές πληροφορίες ακόμη και στην ενήλικη ζωή, όταν η πλαστικότητα του εγκεφάλου μειώνεται, συμπλήρωσε η Πετρίνι.


Έρευνα: Yuqing Che et al, An RCT study showing few weeks of music lessons enhance audio-visual temporal processing, Scientific Reports (2022).
Απόδοση – Επιμέλεια: PsychologyNow.gr
Πηγή :https://www.psychologynow.gr/

Απόφοιτη Ελληνογαλλικής Σχολής "Αγιος Ιωσήφ", Καθηγήτρια γαλλικών, πολύγλωσση και με διδακτική εμπειρία και εξιδείκευση στην εκμάθηση ξένων γλωσσών στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία(ΕΚΠΑ), αρθρογράφος, πρόσκοπος, εθελόντρια.

Ακολουθήστε μας!


This will close in 10 seconds