Άρθρα

16 Οκτωβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής

By  | 

Η Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής, γνωστή και ως Παγκόσμια Ημέρα Επισιτισμού («World Food Day») που γιορτάζεται κάθε χρόνο αυτή την ημέρα, καθιερώθηκε το 1945 όπου και ιδρύθηκε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) του ΟΗΕ.

Με αφορφή την Παγκόσμια Ημέρα διατροφής θέλουμε να τονίσουμε την ανάγκη του να τρεφόμαστε υγιεινά και με μέτρο, όπως λέει και το ρητό του Κλεόβουλου του Λίνδιου, ενός από τους επτά σοφούς της αρχαιότητας «Παν Μέτρον Άριστον».

Η συντριπτική αλλαγή, όμως του σύγχρονου τρόπου ζωής, η μείωση του ελεύθερου χρόνου, η μετεξέλιξη της οικογενειακής δομής και η επακόλουθη υιοθέτηση νέων διατροφικών συνηθειών που οδηγούν στην κατανάλωση έτοιμου και τυποποιημένου φαγητού.

Αυτό αποτελεί μια από τις πιο σοβαρές προκλήσεις για τη Δημόσια Υγεία σήμερα.Όταν λέμε τρώω υγιεινά τι εννοούμε;

Σίγουρα η απάντηση δεν είναι ότι πρέπει να παραλείπουμε γεύματα, το οποίο και συναντούμε επανειλημμένα, αλλά ούτε ότι τρώμε χωρίς σταματημό.

Υγιεινή Διατροφή σημαίνει:

·         Δεν πρέπει παραλείπουμε ποτέ και κανένα από τα γεύματά μας και επιλέγουμε ένα πλούσιο πρωινό,  ένα υγιεινό σνακ και  ένα υγιεινό βραδινό γεύμα με λίγα λιπαρά και θερμίδες.

·         Δεν παραλείπουμε ποτέ και καμία ομάδα τροφίμων από την καθημερινότητά μας. Ο οργανισμός μας έχει ανάγκη όλες τις ομάδες τροφίμων, από τα φρούτα και τα λαχανικά εώς και τα «καλά» λιπαρά.

·         Σημαντικό είναι, να εντάσσουμε στην καθημερινή μας διατροφή τροφές που είναι πλούσιες σε φυτικές ίνες.

·         Καταναλώνουμε τουλάχιστον πέντε (5) μερίδες φρούτων και λαχανικών καθημερινά, τα οποία αποτελούν σύνθετους υδατάνθρακες .

·         Πρέπει πάντα να συνοδεύουμε τα γεύματά μας με σαλάτα εποχής.

·         Σημαντική είναι, η κατανάλωση οσπρίων 1-2 φορές την εβδομάδα.

·         Δεν παραλείπουμε από το πρόγραμμα διατροφής μας τα ψάρια τα οποία είναι πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα.(Καλό είναι να φροντίσουμε να καταναλώνονται 1-2 φορές την εβδομάδα.)

·         Δεν προτιμάμε τα προϊόντα με υψηλές ποσότητες σε αλάτι όπως τα αλμυρά σνακ, αλμυρά τυριά, αλατισμένους ξηρούς καρπούς, παστά κ.α.

Επίσης αποφεύγουμε την προσθήκη αλατιού στο πιάτο και κατά το μαγείρεμα.

·         Αποφεύγουμε ρητά τα junk food και τα κορεσμένα λιπαρά.

·         Περιορίζουμε την κατανάλωση αναψυκτικών και αλκοόλ, αντικαθιστώντας τα με φρέσκους χυμούς, πράσινο τσάι και φυσικά το νερό που αποτελεί το θεμέλιο για καλύτερη υγεία και άμεσα ευεργετικά αποτελέσματα στο σώμα μας!!.

·         Λέμε ΟΧΙ στα προϊόντα με αυξημένα λιπαρά ή αφαιρούμε το ορατό λίπος από τα κρέατα.

Επιλέγουμε την κατανάλωση του άπαχου κρέατος και των γαλακτοκομικών με χαμηλά λιπαρά.

·         Πολύ σημαντικό είναι να επιλέγουμε προϊόντα με χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη.

·         Καλό είναι να μειωθεί η κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίμων.

·         Δεν ξεχνάμε εννοείτε το κυριότερο συστατικό της Μεσογειακής Διατροφής, που δεν είναι άλλο από το ελαιόλαδο το οποίο εντάσσεται στην κατηγορία με τα «καλά» λιπαρά. Δεν υπερβαίνουμε τα όρια, καταναλώνουμε πάντα με μέτρο.

·         Εντάσσουμε την άσκηση στη ζωή μας.

Φυσικά,μεγάλη σημασία έχουν, η ποιότητα του τροφίμου αλλά και η ποσότητα στην οποία θα καταναλωθεί το τρόφιμο…για μία σωστή και ισορροπημένη διατροφή.

Απόφοιτη Ελληνογαλλικής Σχολής "Αγιος Ιωσήφ", Καθηγήτρια γαλλικών, πολύγλωσση και με διδακτική εμπειρία και εξιδείκευση στην εκμάθηση ξένων γλωσσών στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία(ΕΚΠΑ), αρθρογράφος, πρόσκοπος, εθελόντρια.