Άρθρα

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΠΗΡΕ ΚΑΚΟΥΣ ΒΑΘΜΟΥΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΠΩΣ ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΘΩ;

By  | 

Βοηθήστε τα παιδιά σας να μην νιώθουν μεγαλύτερο άγχος και πίεση.

Της Αιμιλίας Αξιωτίδου

Έφτασε λοιπόν και η εποχή που τα παιδιά σε όλες τις βαθμίδες παίρνουν βαθμούς στο σχολείο τους. Και κάποιες φορές τα παιδιά φέρνουν και κακούς βαθμούς. Συχνά το φθινόπωρο μπορεί τα παιδιά να ξεκίνησαν το σχολείο γεμάτα υποσχέσεις και όρεξη, και πολλά από αυτά να κατέληξαν στην ίδια ρουτίνα. Να φτάνουν δηλαδή στο σπίτι χωρίς να έχουν πολλή διάθεση να κάνουν τις εργασίες τους, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αρκετές εντάσεις εξαιτίας αυτού με τους γονείς τους. Από τη μια μεριά τα παιδιά παραπονιούνται πως οι γονείς τους δεν τους μιλούν για τίποτα άλλο παρά μόνο για τα μαθήματά τους με αποτέλεσμα να τους προκαλούν ακόμη μεγαλύτερο άγχος, και κατά συνέπεια εκείνα να παραιτούνται ακόμη περισσότερο, ενώ οι γονείς τους θα ήθελα να τα δουν να γίνονται πιο ώριμα και πιο υπεύθυνα.

Υπάρχουν όμως κάποιοι τρόποι που θα μπορούσαμε να υιοθετήσουμε για να μην αφήσουμε τον εαυτό μας να αντιδράσει εντελώς παρορμητικά:

1) Ακούστε το παιδί σας πριν του επιτεθείτε. Πολλές φορές ένας κακός βαθμός δεν σημαίνει προς το παιδί δεν διάβασε. Κάποιες φορές μπορεί να εξαρτάται από τον τρόπο που ειπώθηκαν οι ερωτήσεις, η και από “ατυχία”,καθώς δεν είναι δυνατόν κι εσείς ποτέ να μην είχατε κάποια αποτυχία στο σχολείο και να μην είχατε διαβάσει όλο το μάθημα ή όλη την ύλη; Αν κρατηθείτε ήρεμοι και ακούσετε το λόγο που εκείνα έχουν να σας πουν, θα αισθανθούν πως νιώθετε κατανόηση και θα είναι πιο ανοιχτά στο διάλογο.

2) Προσπαθήστε να καταλάβετε μαζί που βρίσκεται το πρόβλημα. Είναι σημαντικό να κατανοήσετε μαζί με το παιδί σας τι δεν πήγε καλά, ποιες είναι οι αιτίες που κατέληξε στο να πάρει κακούς βαθμούς, για να μπορέσει να λειτουργήσει καλύτερα στο μέλλον. Δηλαδή να δείτε αν δεν έχει κατανοήσει κάτι, αν υπάρχουν ελλείψεις και κενά, να κάνει περισσότερες επαναλήψεις, για να μην αποδίδεται αυτή η ανεπάρκεια μόνο στην έλλειψη θέλησης από μέρους του παιδιού.

3) Προσπαθήστε να μην του βάζετε ταμπέλες. Όταν πολύ συχνά τα παιδιά δεν τα πηγαίνουν καλά στο σχολείο και φέρουν κατ επανάληψη κακούς βαθμούς μπορεί να βρεθείτε στη θέση να σας ξεφεύγουν από το στόμα σας φράσεις που μπορεί να κάνουν κακό στο παιδί όπως: “είσαι γνωστός τεμπέλης”, “ήμουν σίγουρη πως δεν θα κρατούσες τις υποσχέσεις σου” , “μια από τα ίδια”, “μάλλον θα μείνεις στην ίδια τάξη”, αυτές οι φράσεις δεν κάνουν τίποτα άλλο παρά να ενισχύσουν την αρνητική εικόνα που έχει το παιδί για τον εαυτό του και του δημιουργούν ακόμη πιο μεγάλο εμπόδιο.

4) Προσπαθήστε να μην τα κάνετε να νιώθουν περισσότερο άγχος και μεγαλύτερη πίεση. Τα παιδιά δεν πρέπει να εστιάζονται στους βαθμούς, ούτε πάνω στο φόβο να αποτύχουν και με αυτό τον τρόπο να σας απογοητεύσουν, αλλά θα έπρεπε να εστιάζονται πάνω στο στόχο του να κάνουν το καλύτερο που μπορούν, έχοντας επίγνωση ότι σας έχουν πάντα δίπλα τους και θα έχουν την στήριξη σας ακόμη και όταν δεν τα καταφέρνουν καλά.

5) Αποφύγετε να συγκρίνετε τα παιδιά σας με συμμαθητές τους ή με τα παιδιά των φίλων σας. Το να πάρει ένα παιδί κακούς βαθμούς αποτελεί ήδη μια ματαίωση και απογοήτευση για το ίδιο, ακόμη κι αν δεν το εκδηλώνει ή ακόμη κι αν κρύβεται πίσω από μια ψεύτικη αδιαφορία.

6) Όταν κάνουν λάθος δεν σημαίνει πως είναι τα ίδια ένας λάθος. Βοηθήστε το να ξαναβρούν την ασφάλεια και την σωστή συγκέντρωση, γιατί μπορεί να συμβεί να έχουμε κι άλλες δυσκολίες στη ζωή και δεν πρέπει να αισθανόμαστε εντάξει μόνο όταν τα καταφέρνουμε καλά. Είναι απαραίτητο να τους δείξουμε πως στη ζωή δεν πηγαίνουν πάντα όλα όπως τα θέλουμε, και πως δεν θα παραιτηθούμε γι αυτό αλλά πως η δυσκολία θα πρέπει να είναι το κίνητρο για να αγωνιστούμε ακόμη περισσότερο και με μεγαλύτερο κουράγιο.

7) Ενισχύστε την εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και την ελπίδα πως θα τα καταφέρουν να καλύψουν τα κενά και να προχωρήσουν. Πάντα υπάρχει δυνατότητα για να διαβάσει κανείς και να διορθώσει μια κατάσταση. Είναι καλό να ενισχύεται η προσπάθεια που κάνει ένα παιδί και ακόμη και τα μικρά σημάδια βελτίωσης που έχει κάνει, αναγνωρίζοντας και την προσπάθεια που καταβάλει και την αξία που έχει το ίδιο.

Συχνά φτάνει ένα «τα κατάφερες» για να του δώσει ενέργεια και να του επιτρέψει να πιστέψει ακόμη περισσότερο στις ικανότητες του.

8) Αποφύγετε τις τιμωρίες γιατί δεν χρησιμεύουν σε τίποτα και μεγαλώνουν ακόμη περισσότερο το αίσθημα της ματαίωσης και του θυμού.

9) Προσπαθήστε να καταλάβετε τι κρύβεται πίσω από τους κακούς βαθμούς. Πολύ συχνά πίσω από τους κακούς βαθμούς δεν κρύβεται η ανεπάρκεια ούτε η αδιαφορία και η τεμπελιά όπως συνήθως πιστεύουν πολλοί γονείς. Συχνά πίσω από τους κακούς βαθμούς υπάρχει ένα αίτημα, έμμεσο, για βοήθεια, για προσοχή, ακόμη ίσως να αποτελεί και μια δήλωση μια συναισθηματικής δυσκολίας, ενός ψυχικού προβλήματος που εκφράζεται μέσα από την πτώση της απόδοσης στο σχολικό πλαίσιο. Είναι ένας έμμεσος τρόπος το παιδί να μιλήσει και να αναζητήσει το γονιό. Μην τους επιτίθεστε λοιπόν χωρίς πρώτα να έχετε ερευνήσει γιατί πράγμα πρόκειται, ιδιαίτερα αν η απόδοση του παιδιού ήταν πάντοτε καλή και ξαφνικά έχει πέσει .

10) Και τέλος μην ξεχνάτε να δημιουργείται στιγμές για εσάς τους δύο, να ρωτάτε το παιδί σας πως νιώθει, πως είναι, με τέτοιο τρόπο που να του μεταδίδεται το μήνυμα πως είναι σημαντικό για σας να είναι καλά, ανεξάρτητα από το σχολείο!

Αιμιλία Αξιωτίδου είναι Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια, Θεραπεύτρια Ζεύγους, Ομαδική και Ατομική Ψυχοθεραπεύτρια, Ψυχοπαιδαγωγός, Επιστημονικός Συνεργάτης ΑΠΘ, Ιατρική Σχολή, ΑΧΕΠΑ , Ιατρείο Παχυσαρκίας, Διακοπής Καπνίσματος

Τηλ. 6999521206
– Θεσσαλονίκη: Β. Ηρακλείου 25, (Λουλουδάδικα)
– Αθήνα: Αρχελάου 17, Παγκράτι (Β.Κωνσταντίνου μετρό Ευαγγελισμός).

https://www.facebook.com/Αιμιλία-Αξιωτίδου-1392827551044151/

Απόφοιτη Ελληνογαλλικής Σχολής "Αγιος Ιωσήφ", Καθηγήτρια γαλλικών, πολύγλωσση και με διδακτική εμπειρία και εξιδείκευση στην εκμάθηση ξένων γλωσσών στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία(ΕΚΠΑ), αρθρογράφος, πρόσκοπος, εθελόντρια.

Ακολουθήστε μας!


This will close in 10 seconds