Διάφορα

Πώς σχεδιάζουμε ένα μάθημα ανάπτυξης Γραπτού λόγου, για την εξ αποστάσεως διδασκαλία;

By  | 

γράφει η Ιωάννα Δημητριάδου Ειδική Παιδαγωγός σε θέματα Δυσλεξίας και Μαθησιακές Δυσκολίες

γράφει η Ιωάννα Δημητριάδου Ειδική Παιδαγωγός με εξειδίκευση στη Δυσλεξία και στις Μαθησιακές Δυσκολίες.

Οι μαθητές μέσα από τον γραπτό λόγο έχουν τη δυνατότητα να εκφράζουν τις απόψεις τους για θέματα που τους απασχολούν, να οργανώνουν τις σκέψεις τους, να επικοινωνούν. Πολλοί, όμως, από αυτούς που εμφανίζουν δυσκολίες, που αδυνατούν να εκφράσουν γραπτώς αυτά που σκέφτονται, που χρησιμοποιούν φτωχό λεξιλόγιο, που δεν μπορούν να οργανώνουν τις σκέψεις τους, η ενίσχυση της παραγωγής γραπτού λόγου είναι αναγκαία. Πώς, αυτό, μπορεί να γίνει με την εξ αποστάσεως διδασκαλία; Ακολουθούν κάποιες προτάσεις. 

1.Ο μαθητής βάζει μπροστά του την εικόνα ή τις εικόνες του θέματος, που έχουμε επιλέξει σε συνεννόηση μαζί του. Για παράδειγμα, οι εικόνες μπορούν να σχετίζονται με πλανήτες.

2.Ζητάμε από τον μαθητή, να μας περιγράψει τις εικόνες με όσες περισσότερες λεπτομέρειες μπορεί, καθώς του λέμε πως δεν τις έχουμε μπροστά μας και χρειάζεται να μας βοηθήσει ώστε να τις φανταστούμε

3.Την ώρα που περιγράφει, έχει μπροστά του τις κάρτες με τις φράσεις που αφορούν την περιγραφή εικόνων. Μπορεί σε posts να γράφει μερικά στοιχεία από κάθε ερώτηση. Αυτές είναι:

Πόσα άτομα βλέπεις στην εικόνα;

Ποια μεγέθη βλέπεις στην εικόνα; 

Ποια χρώματα βλέπεις στην εικόνα;

Ποια σχήματα βλέπεις στην εικόνα;

Ποιες κινήσεις βλέπεις στην εικόνα;

Ποιο είναι το φόντο της εικόνας;

Μπορούμε την ώρα που μας περιγράφει την εικόνα ή τις εικόνες, εμείς να σχεδιάζουμε τα στοιχεία που μας δίνει, ώστε μετά, να γίνει σχετική συζήτηση για το θέμα.

4.Βρίσκουμε τον τίτλο του θέματος της έκθεσης, βάση των εικόνων. Για παράδειγμα, Το ταξίδι σε έναν άγνωστο πλανήτη!

Φέρνει μπροστά του τις ερωτήσεις δομής. Αυτές είναι:

Ποιος;       Τι;  Πού;    Πότε;   Γιατί;   

Σε posts γράφει μερικά στοιχεία από τις ερωτήσεις δομής.

5.Ο μαθητής βάζει μπροστά του όλες τις πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του για το θέμα και ξεκινάμε να φτιάχνουμε, με αυτές, ολοκληρωμένες προτάσεις.

6.Δίπλα του έχει τις κάρτες με τις λέξεις, που του έχουμε στείλει σε μορφή power point και μπορεί να χρησιμοποιήσει στην έκθεση. Για τις λέξεις που δε γνωρίζει καλά τη σημασία τους, τις ψάχνουμε στο λεξικό και γράφει με δικά του λόγια, τη σημασία τους. Δίπλα κάνει μια μικρή ζωγραφιά που να δείχνει τη σημασία της λέξης.

7.Φέρνει μπροστά του τον γραφικό οργανωτή, που του έχουμε στείλει, για το σχεδιάγραμμα της έκθεσης. Καλό είναι να είναι κάποιος που σχετίζεται με το θέμα.  Ξεκινάμε να δουλεύουμε με όλες τις πληροφορίες (από την περιγραφή εικόνων, από τις ερωτήσεις δομής, από το λεξιλόγιο, από πληροφορίες που έχει ο ίδιος μαζέψει για το θέμα με τους πλανήτες) που έχουμε για το θέμα.

8.Ξεκινάμε να γράψουμε την έκθεση . Του ζητήσουμε να έχει δίπλα του ένα κομμάτι από  πράσινο χαρτόνι και να σχεδιάσει τη βασική εικόνα από την αρχή της ιστορίας του (Πρόλογος). Στα πλαίσια κλειδιού, που του έχουμε στείλει, γράφει μερικές από τις  λέξεις που θα χρησιμοποιήσει. Ακολουθεί την ίδια διαδικασία για τη μέση της ιστορίας, σε κίτρινο χαρτόνι (Κυρίως Θέμα) και τις λέξεις κλειδιά και για το τέλος της ιστορίας, σε κόκκινο χαρτόνι (Κατακλείδα) και τις λέξεις κλειδιά. 

9.Μεταφέρει στο φύλλο γραφής, που επίσης του έχουμε στείλει με email,  την έκθεσή του.

10.Τη διαβάζει δυνατά, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις.

Ιωάννα Δημητριάδου

Είναι Ειδική Παιδαγωγός με εξειδίκευση στη Δυσλεξία και στις Μαθησιακές δυσκολίες. Είναι κάτοχος Bachelor of Arts in Educational Psychology, πανεπιστήμιο Sheffield Hallam και μεταπτυχιακού διπλώματος στην Εκπαίδευση παιδιών με Δυσλεξία, πανεπιστήμιο του Wales Swansea. Είναι πιστοποιημένη Orton-Gillingham Practitioner και στη μεθοδολογία του Synthetic Phonics (University of New York). Είναι εκπαιδευμένη στη μεθοδολογία της Ronit Bird και του Orton-Gillingham (Marilyn Wardrop) για τη Δυσαριθμησία. Έχει πιστοποιητικό επάρκειας του ¨Αθηνά Τέστ¨ και του ¨Μέταφων Τέστ¨. Είναι μέλος του British Dyslexia Association. Έχει παρακολουθήσει μεγάλο αριθμό σεμιναρίων, webinars, workshops και courses που αφορούν την αξιολόγηση και εκπαίδευση παιδιών με δυσλεξία, δυσορθογραφία, δυσαναγνωσία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, Δ.Ε.Π.-Υ, καθώς και για θέματα που αφορούν την οπτικοποίηση και την εξ αποστάσεως διδασκαλία. Αρθρογραφεί σε διάφορους διαδικτυακούς ιστότοπους και είναι εισηγήτρια σε webinars και σεμινάρια. Είναι επόπτρια σε Ειδικούς Παιδαγωγούς και συγγραφέας εξειδικευμένων βιβλίων με υλικό παρέμβασης σε παιδιά και εφήβους με Δυσλεξία και Μαθησιακές δυσκολίες. Γνωρίζει αγγλικά και γαλλικά.

Ιωάννα Δημητριάδου

Απόφοιτη Ελληνογαλλικής Σχολής "Αγιος Ιωσήφ", Καθηγήτρια γαλλικών, πολύγλωσση και με διδακτική εμπειρία και εξιδείκευση στην εκμάθηση ξένων γλωσσών στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία(ΕΚΠΑ), αρθρογράφος, πρόσκοπος, εθελόντρια.