Διάφορα

«ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΔΥΟ ΚΟΣΜΟΥΣ» ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ : ΦΙΛΙΠΠΑ ΚΟΥΤΟΥΠΑ

By  | 

γράφει η Λία Τσεκούρα


Του Ιβάν Τουργκένιεφ

Διασκευή/Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη

Το τελευταίο έργο του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα Ιβάν Τουργκένιεφ είναι ένα ερωτικό μεταφυσικό δράμα.

Πρεμιέρα Δευτέρα 24 Ιανουαρίου

Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.15

Συνέντευξη με τη Φιλίππα Κουτούπα.

  1. Με ποιες σκέψεις προσεγγίσατε τον Τουργκένιεφ;

Τον Τουργκένιεφ τον προσέγγισα αρχικά με μεγάλο ενδιαφέρον, έπειτα με σεβασμό, και πλέον, μπορώ να πω, με πολλή αγάπη. Καθώς δεν γνώριζα πάρα πολλά για εκείνον, ξεκίνησα να μελετώ το έργο του και τη βιογραφία του, κι έτσι κατάλαβα ως έναν βαθμό τις ιδέες του και τον τρόπο που έγραφε. Ομολογουμένως, με κέρδισαν και τα δύο. Αυτό που με έκανε όμως να τον εκτιμήσω ακόμα περισσότερο ως συγγραφέα και να καταλάβω γιατί έγραψε ό,τι έγραψε, είναι όσα είπαν οι σύγχρονοί του για εκείνον, καθώς και τα γράμματα του προς τους φίλους του και προς την γυναίκα που αγάπησε. Ήταν μορφωμένος, ταπεινός, αγνός, και δόθηκε σε ορισμένους ανθρώπους με όλο του το είναι. Αυτή η ολόψυχη αφοσίωση διαπνέει και το συγκεκριμένο έργο του -το οποίο ήταν και το τελευταίο του-.

  •  Είναι εφικτό να ζει κανείς ανάμεσα σε δύο κόσμους;

Ανάλογα τους κόσμους! Το να πατάει κανείς σε δύο βάρκες και να ισορροπεί είναι αρκετά δύσκολο. Πιο εφικτό είναι, ενώ ζει για τα καλά μέσα σε έναν κόσμο, να κρατάει ανοιχτό το ενδεχόμενο να κατευθυνθεί λιγάκι προς έναν άλλον όταν αισθάνεται πια να ασφυκτιά ή όταν οι αναζητήσεις του δείχνουν να τον οδηγούν έξω από τα όρια του κόσμου του. Αλλά ακόμα και όταν ανοίγεται τελικά κανείς, πιστεύω ότι δεν πρέπει να φτάνει στο σημείο να ξεχάσει τον πρώτο κόσμο, από τον οποίο προέρχεται.

  •  Πώς επιλέξατε τον χώρο της υποκριτικής;

Μικρή υπήρξα αρκετά τυχερή, αφού τόσο οι γονείς μου, όσο και οι δάσκαλοί μου, όχι μόνο δεν με καταπίεσαν, αλλά μου έμαθαν ότι οι τέχνες έχουν θέση και λόγο ύπαρξης στη ζωή μας. Έτσι, όποτε μου δινόταν ευκαιρία να κάνω κάτι δημιουργικό -πέραν της ζωγραφικής, στην οποία ήμουν ανεπίδεκτη-, έπεφτα πάντα με τα μούτρα. Τελειώνοντας δε το Λύκειο, η οικονομική κρίση στην Ελλάδα, αλλά και γενικότερα στον κόσμο, έκανε προφανές πως με ό,τι και να ασχοληθώ επαγγελματικά, τα πράγματα μάλλον θα είναι δύσκολα, οπότε αποφάσισα να κάνω κάτι που τουλάχιστον με γεμίζει.

  • Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ βρετανικής και ελληνικής πραγματικότητας στον χώρο του θεάτρου;

Θα έλεγα κυρίως οι οικονομικές δυνατότητες και η οργάνωση. Από την άποψη του ταλέντου και των ικανοτήτων, τόσο οι ηθοποιοί όσο και οι συντελεστές στην Ελλάδα δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τους Άγγλους. Στα λίγα χρόνια που δουλεύω εδώ έχω γνωρίσει πολύ αξιόλογους καλλιτέχνες και τεχνικούς που στην Αγγλία θα έφταναν πολύ ψηλά. Απλά δεν υπάρχουν αρκετοί πόροι στον χώρο του Ελληνικού θεάτρου, και επομένως γίνονται εκπτώσεις. Εκπτώσεις στην παραγωγή, στις αμοιβές, στην συλλογική πρόοδο, στα οράματα… και γενικότερα όπου είναι εφικτό. Αυτό φυσικά επηρεάζει και την οργάνωση, γιατί εκεί που στην Αγγλία υπάρχει ένα άτομο για την κάθε μικροδουλειά, εδώ οι ευθύνες μοιράζονται ανάμεσα σε πολύ λιγότερα άτομα, συχνά εις βάρος του αποτελέσματος ή των συνθηκών εργασίας. Παρ’όλα αυτά, όταν υπάρχει πραγματική όρεξη και   σεβασμός σε μια δουλειά, τα παραπάνω αντιμετωπίζονται και δεν δημιουργούν προβλήματα’ και αυτός είναι και ένας από τους λόγος που αυτή την στιγμή δουλεύω στην Ελλάδα.

  • Τι σημαίνει το θέατρο για εσάς;

Το θέατρο για μένα είναι ένας διάλογος με το κοινό. Στις πιο ανάλαφρες εκφάνσεις του, αυτός ο διάλογος αποτελεί απλά ένα ευχάριστο διάλειμμα από την καθημερινότητα. Ωστόσο υπάρχουν κάποια έργα που έχουν την δύναμη να γεννήσουν σκέψεις, να γίνουν η αφορμή για ουσιαστικές συζητήσεις, να συγκινήσουν, να εμπνεύσουν, και καμιά φορά να διαμορφώσουν ζωές. Πιστεύω πως το θέατρο φέρνει στο φως ζητήματα που είναι βαθιά ριζωμένα μέσα μας και θίγει θέματα που συνήθως αποφεύγουμε να σκεφτούμε’ ίσως γιατί  μας τρομάζουν. Κάθε φορά που διαβάζω ένα καλό έργο ή πηγαίνω σε μια αξιόλογη παράσταση, είναι σαν να σταματάει για λίγο ο χρόνος, και από εκεί που σκεφτόμουνα τα ζητήματα της καθημερινότητας, ξαφνικά συλλογίζομαι τί είναι η ευτυχία, ποια τα όρια της ελευθερίας, ή αρχίζω να αμφισβητώ πράγματα που μέχρι πρότινος μου φαίνονταν αδιαμφισβήτητα. Μετά από μια καλή παράσταση κάτι μου μένει, ως απόηχος, και αυτός είναι ο λόγος που θεωρώ ότι το θέατρο είναι η αρχή μιας πολύ σημαντικής συζήτησης -με άλλους ή με τον εαυτό μας-, που ειδάλλως μπορεί να μην ξεκινούσε ποτέ.

  • Τι παίρνει μαζί του ο θεατής μετά την παράσταση;

Πάντα πίστευα ότι κάθε θεατής βιώνει λίγο διαφορετικά την κάθε παράσταση. Ανάλογα με το τι του λείπει, ποιες απαντήσεις ψάχνει να βρει -έστω και υποσυνείδητα-, τι τον προβληματίζει κλπ. Όταν μια ιστορία μιλάει για αληθινά συναισθήματα και κάνει μια ειλικρινή εξερεύνηση της ανθρώπινης ψυχής -και το συγκεκριμένο έργο είναι στην ουσία είναι μια από καρδιάς εξομολόγηση του ίδιου του Τουργκένιεφ-, σε παρασέρνει πολύ εύκολα στην δίνη της. Αν ο θεατής αφεθεί, θεωρώ ότι μπορεί να βγει από αυτήν την παράσταση αλλαγμένος ή τουλάχιστον με μια καινούργια οπτική για κάποια θεμελιώδη ζητήματα. Προσωπικά, το έργο αυτό με έχει συγκινήσει πάρα πολύ, από την πρώτη φορά που το διάβασα μέχρι και τώρα, γιατί μου δείχνει πώς είναι να βρίσκει κανείς έναν λόγο να πεθάνει… και επομένως αυτόματα έναν λόγο να ζήσει.

  • Μας δίδαξε κάτι η περιπέτεια της πανδημίας;

Ίσως μας δίδαξε ότι, παρά την εξέλιξή μας, είμαστε ακόμα ευάλωτοι και ανήμποροι -ως έναν βαθμό- απέναντι στη φύση. Επίσης, κατά την διάρκεια της πρώτης καραντίνας οπού πολλοί από εμάς μείναμε αναγκαστικά σπίτι, είχαμε την απρόσμενη ευκαιρία -που βέβαια μακάρι να μην είχε έρθει με τέτοιον τρόπο- να θυμηθούμε την αξία του να περνάμε ουσιαστικό χρόνο με ανθρώπους που αγαπάμε ή απλά με τις σκέψεις μας δίχως να τρέχουμε μονίμως να προλάβουμε “κάτι”.

Λία Τσεκούρα,

ΜΑ in Arts & Culture Management.

Διασκευή/Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη

Παραγωγή: A PRIORI www.a-priori.gr

Η τελευταία και πιο διάσημη νουβέλα του Ιβάν Τουργκένιεφ (Κλάρα Μίλιτς) είναι μια ερωτική και μεταφυσική ιστορία βασισμένη σε αληθινό γεγονός, όπως την κατέγραψε με μοναδικό τρόπο ο Ρώσος κλασικός συγγραφέας. Στις 17 Ιανουαρίου το κύκνειο άσμα του Τουργκένιεφ, που είναι και το μοναδικό του έργο που κινείται σε μεταφυσικά επίπεδα, θα δει για πρώτη φορά το φως ελληνικής θεατρικής σκηνής στο Σύγχρονο θέατρο. Η παράσταση πλαισιώνεται ηχητικά από τις σημαντικότερες παρακαταθήκες του Φρεντερίκ Σοπέν ο οποίος έζησε την ίδια περίοδο με τον συγγραφέα, δημιουργώντας μια ρομαντική και έντονα νοσταλγική ατμόσφαιρα, όπως μόνο ο μεγάλος Πολωνός μουσικοσυνθέτης θα μπορούσε να δημιουργήσει.

Υπόθεση

Ο νεαρός Γιάκοφ ζει επτά χρόνια κλεισμένος στο σκοτεινό του δωμάτιο. Η μοναδική του ανθρώπινη επαφή και επικοινωνία είναι με την προστατευτική θεία του με την οποία και συγκατοικεί και μ’ έναν πληθωρικό φίλο του ο οποίος τον επισκέπτεται συχνά στο σπίτι. Ο Γιάκοφ σε μία από τις σπάνιες εξόδους του στη νυχτερινή Μόσχα γνωρίζει την Κλάρα, ένα ανερχόμενο αστέρι της όπερας, η οποία έχει μόλις εγκατασταθεί στη Μόσχα αφήνοντας πίσω την οικογένειά της και την αγαπημένη της αδερφή.  Μεταξύ των δύο νέων αναπτύσσεται μια ιδιόμορφη ερωτική έλξη. Ο Έρωτας που κατακλύζει τους δύο νέους, έρχεται σαν σίφουνας που αναιρεί τις φυσικές σταθερές του γήινου κόσμου, αποκαλύπτοντάς τους την ουσία της ανθρώπινης ζωής και ύπαρξης.

Δημιουργική ομάδα

Μετάφραση (από τα ρωσικά): Παύλος Στεφάνου

Διασκευή/Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη www.apriori.gr

Σκηνικά: Μαρία Φιλίππου www.mariafilippoudesign.com

Κοστούμια: Μαντώ Ψυχουντάκη

Επιμέλεια μουσικής: Γιάννης Οικονόμου

Διασκευή βαλς για δύο πιάνα: Χρίστος Θεοδώρου

Κίνηση/Χορογραφία: Χριστίνα Φωτεινάκη

Σχεδιασμός φωτισμών: Αργύρης Θέος www.argie.gr

Video-art: Γιάννης Ντουσιόπουλος www.vimeo.com/yannisntousiopoulos

Βοηθός σκηνοθέτη: Πάμελα Οικονομάκη

Βοηθός Χορογράφου: Δέσποινα Τριάντου

Make-up artist: Ράνια Γιαννάκη

Ζωγράφος : Νίκος Απέργης

Τεχνικός πιάνου: Πάνος Τσίγκος www.panospianotech.com

Τεχνικός σκηνής: Νίκος Βατικιώτης

Τεχνικός φώτων: Σπύρος Γουβέλης

Τεχνικός ήχου/εικόνας: Βασίλης Χρηστακέας

Creative Agency: Grid Fox www.gridfox.gr

Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού www.pearpr.com

Παίζουν οι ηθοποιοί (αλφαβητικά)

Φιλίππα Κουτούπα, Δημήτρης Μανδρινός, Νίκη Παλληκαράκη, Σοφία Πανάγου, Ορέστης Τρίκας

Διάρκεια παράστασης

105’ (χωρίς διάλειμμα)

Τιμές εισιτηρίων

16€ Ζώνη Α / 14€ Ζώνη Β / 12€ Ζώνη Γ

Παιδικό/Μαθητικό/Φοιτητικό: 10€

Προπώληση

  • TICKETMASTER https://bit.ly/33y0WWJ
  • ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΑΤΡΟ (τηλ. κρατήσεις 2103464380)
  • Τηλεφωνικό Κέντρο TICKETMASTER, τηλ. 2111981535

Πρόσβαση στο θέατρο

Σύγχρονο Θέατρο

Ευμολπιδών 45, Αθήνα, 11854

Χάρτης: https://goo.gl/maps/KNwW9AkdjA8GRGrJ6

Facebook Page

https://www.facebook.com/theatreapriori/

Μέρος των εσόδων μας θα διατεθούν για την στήριξη του

www.chooselifeworld.com

Υπεύθυνη Επικοινωνίας της παράστασης: Άντζυ Νομικού 6932 25 80 73 angienomikou@gmail.com

Απόφοιτη Ελληνογαλλικής Σχολής "Αγιος Ιωσήφ", Καθηγήτρια γαλλικών, πολύγλωσση και με διδακτική εμπειρία και εξιδείκευση στην εκμάθηση ξένων γλωσσών στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία(ΕΚΠΑ), αρθρογράφος, πρόσκοπος, εθελόντρια.

Ακολουθήστε μας!


This will close in 10 seconds