ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

«ΤΟ ΠΙΘΑΡΙ ΤΟΥ ΠΥΘΑΓΟΡΑ»

By  | 


γράφει η Λία Τσεκούρα

της Μαρίας Χίου

Μία νέα παράσταση της A PRIORI για παιδιά από 6 έως 12 ετών!

Θέατρο «Αλκμήνη»

Συνέντευξη της Μαρίας Χίου,

Συγγραφέα του θεατρικού έργου «Το πιθάρι του Πυθαγόρα»

——————————————————————————————————-

Ποιοι λόγοι σας οδήγησαν στη συγγραφή ενός θεατρικού έργου για παιδιά;

Ο κυριότερος λόγος ήταν η επιθυμία μου να επικοινωνήσω μαζί τους. Βλέπετε, τα παιδιά είναι οι πιο ανιδιοτελείς αποδέκτες κάθε έργου. Διακατέχονται από ειλικρίνεια και αυστηρότητα και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό που κάθε δημιουργός θα πρέπει να αισθάνεται εξαιρετικά αμήχανος όταν τους απευθύνεται αλλά και εξαιρετικά περήφανος όταν καταφέρνει να τους κεντρίσει το ενδιαφέρον. Τα παιδιά είναι σοφά πλάσματα. Ένας στίχος ενός αγαπημένου μου τραγουδιού λέει πως δεν μπορείς να τους κρυφτείς γιατί έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα. Πόσο αληθινή είναι η συγκεκριμένη φράση! Πολύ αληθινή! Και για αυτό όλοι εμείς που θέλουμε να τους προσφέρουμε παραμύθια, θεατρικά ή τραγούδια, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεχτικοί. Το έργο μας οφείλει να είναι αυθεντικό, να οξύνει τη φαντασία και να μιλάει στη γλώσσα τους με σεβασμό και απλότητα.

Τι λέει το «Πιθάρι του Πυθαγόρα» στα παιδιά και σε εμάς για την Ελλάδα του χθες και του σήμερα;

Η Ελλάδα του χθες ήταν όντως  μαγευτική. Στα χώματά της βάδισαν άνθρωποι σπουδαίοι, αναζητητές της αλήθειας για τους οποίους η σύγχρονη Ελλάδα αρέσκεται να κομπάζει. Αν θα μπορούσα να ξεχωρίσω μία φράση μέσα από το θεατρικό που απαντάει επαρκώς στη συγκεκριμένη ερώτηση είναι η κουβέντα που λέει η μικρή Νανώ στον φίλο της, τον Δημοσθένη. Κάποια στιγμή που ήταν θλιμμένη και θυμωμένη του είπε: «Τελικά… νομίζω πως δεν έχει καμία σημασία να γνωρίζουμε τι δίδαξε ο Πυθαγόρας, ο Σωκράτης, ο Αριστοτέλης και όλοι αυτοί οι σπουδαίοι Έλληνες αν… αν μετά κάνουμε του κεφαλιού μας. Θέλω να πω, ποιος ο λόγος; Μόνο και μόνο για να λέμε πως είναι σωστά και να κάνουμε τους έξυπνους στους άλλους;» Αυτό που ήθελε ουσιαστικά να εκφράσει η Νανώ μέσα από το παράπονό της είναι πως η φιλοσοφία δεν είναι γνώση. Είναι στάση ζωής, είναι τρόπος ζωής, είναι κάτι που δίδασκαν αυτοί τότε και οφείλουμε να εφαρμόσουμε και εμείς σήμερα.

Ωστόσο μέσα από «το πιθάρι του Πυθαγόρα» ξεπηδούν αξίες παγκόσμιες (και όχι μόνο ελληνικές), πανανθρώπινες, που δεν εγκλωβίζονται. Αλήθειες όπως η αξία της ειλικρίνειας, η ζεστασιά της φιλίας, η σοφία της φύσης, η υπευθυνότητα και το θάρρος σπάνε τα στενά όρια του τόπου και του χρόνου.  

Τι διαβάζετε αυτή την εποχή;

Η αλήθεια είναι πως αυτόν τον καιρό καταπιάνομαι με πολλά διαφορετικά πράγματα αναζητώντας έμπνευση και υλικό τόσο για ένα μυθιστόρημα ενηλίκων που ετοιμάζω όσο και για μια ακόμη ιδέα που έχω αναφορικά με το παιδικό θέατρο. Ενδεικτικά λοιπόν θα πω πως διαβάζω το βιβλίο του Εδουάρδου Συρέ  «Οι μεγάλοι μύσται» – μόνο και μόνο γιατί το είχε μελετήσει και η ηρωίδα της οποίας τη μυθιστορηματική βιογραφία ετοιμάζω – αλλά και διάφορους θρύλους – παραμύθια που τοποθετούνται στον μέσο μεσαίωνα.   

Μας δίδαξε κάτι η περιπέτεια της πανδημίας;

Δεν μπορώ να πω αν μας δίδαξε κάτι σε συλλογικό επίπεδο γιατί δεν το γνωρίζω. Είμαστε τόσο διαφορετικοί, πολύπλοκοι αλλά και μοναδικοί εμείς οι άνθρωποι που ο καθένας, εκτός από τις δυσκολίες ή ακόμη και τις τραγικές απώλειες που βιώνει, συνειδητοποιεί και άλλα πράγματα αποκομίζοντας διαφορετικά οφέλη. Είναι η λεγόμενη πείρα της ζωής που, ως γνωστό, κάθε άλλο παρά κατακτιέται εύκολα. Ωστόσο, αν θα τολμούσα να πω μια πρώιμη γνώμη που στηρίζεται περισσότερο στη διαίσθηση παρά σε κάποια εξακριβωμένη γνώση, αυτή θα ήταν η εξής: Πιστεύω πως η κοινωνία μας, έτσι όπως τη γνωρίζουμε βασισμένη στον άκρατο υλισμό, τον εγωκεντρισμό και την ιδιοτέλεια, δεν μπορεί να εξακολουθήσει να υπάρχει. Έχω την εντύπωση πως αργά αλλά σταθερά συντελείται μία αλλαγή και πως ο κορωνοϊός, παρ’ όλα αυτά, ήταν μια καλή ευκαιρία να συνειδητοποιήσουμε πως βαδίζουμε όντως πάνω σε ένα λανθασμένο μονοπάτι. Η επιστροφή μας στο ορθό είναι ζήτημα ατομικό και συλλογικό ταυτοχρόνως (όπως ακριβώς και η αντιμετώπιση της πανδημίας) με την έννοια πως ο κάθε άνθρωπος πρέπει και να αλλάξει μοναχός του τον τρόπο που δρα και σκέφτεται αλλά και να αντιληφθεί πως έχει απόλυτη ανάγκη τον διπλανό του. Όταν θα επιτευχθεί κάτι τέτοιο, τότε θα αντιληφθούμε πως η αλληλεγγύη και η σύμπνοια είναι έννοιες πολύτιμες, αγαθά που αδιαμφισβήτητα μας λείπουν και που ποθούμε διακαώς.

Εσείς φιλοσοφείτε καθόλου;

Μα όλοι μας φιλοσοφούμε! Είτε το αντιλαμβανόμαστε είτε όχι, είτε το εκφράζουμε είτε όχι, φιλοσοφούμε! Κι αυτό γιατί είναι στη φύση του ανθρώπου να έλκεται από το ωραίο. Και δεν είναι απαραίτητο οι πάντες να μελετούμε την αρχαία ελληνική γραμματεία -όχι πως θα βγούμε ζημιωμένοι αν το κάνουμε – ωστόσο πιστεύω πως αρκούν κάποιες στιγμές να μένουμε μόνοι με τον εαυτό μας για να έρθουν στην επιφάνεια οι σκέψεις εκείνες  που έχουν τη δύναμη έστω και στιγμιαία να μας μεταμορφώσουν, που μπορούν να μας δείξουν πως μέσα στη ησυχία του μυαλού αναδύεται μία γνώση, μια πολύτιμη γνώση ήδη κατακτημένη από όλους! Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο που ο Πυθαγόρας (ο εμπνευστής της λέξης «φιλόσοφος»)  αγαπούσε τόσο τη σιωπή…

Λία Τσεκούρα,

Κριτικός Θεάτρου, Μουσικοπαιδαγωγός.

ΜΑ in Arts and Culture Management.

Στοιχεία για την παράσταση.
    Το πιθάρι του Πυθαγόρα το πρώτο θεατρικό έργο για παιδιά της Μαρίας Χίου, γράφτηκε έχοντας ως στόχο να εισαγάγει εύκολα και διασκεδαστικά τα παιδιά στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία μέσω μιας περιπετειώδους ιστορίας που εκτυλίσσεται τη σημερινή εποχή στη Σάμο, γενέτειρα του Πυθαγόρα. Το έργο μεταλαμπαδεύει σημαντικά μηνύματα στους θεατές όπως, η ομορφιά της ειλικρίνειας, η δύναμη της συγγνώμης, η ιερότητα της φιλίας και η σοφία της φύσης.

Από Κυριακή 5 Δεκεμβρίου στο θέατρο Αλκμήνη σε σκηνοθεσία είναι Κωνσταντίνας Νικολαΐδη και παραγωγή τηςA PRIORI www.a-priori.gr

Υπόθεση

Η Νάνω, ο Δημοσθένης, η Αργυρώ και ο Φανούρης βρίσκονται μπλεγμένοι σε μια υπόθεση αρχαιοκαπηλίας! Ένα σημαντικό αρχαιολογικό εύρημα, ένα μικρό πιθάρι του 6ου αιώνα π.Χ., έχει κλαπεί από το σημείο ανασκαφών στη Σάμο και λίγο-πολύ είναι όλοι τους ένοχοι! Τι έχει συμβεί; Σε τι ανακαλύψεις θα τους οδηγήσει αυτή η περιπέτεια; Και τι σχέση έχει με όλη αυτή την ιστορία ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος και μαθηματικός Πυθαγόρας;

Ποιοι παίζουν;

Ιωάννα Δαρμή, Αλέξανδρος Καναβός, Μαριλέττα Κυριαζή, Κωνσταντίνος Τσουμπάρης

Ποιοι είναι οι δημιουργοί;

Κείμενο: Μαρία Χίου

Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη

Σκηνικά/Κοστούμια: Μαρία Φιλίππου www.mariafilippoudesign.com

Πρωτότυπη μουσική: Νίκος Τσέκος

Στιχουργική: Μαγδαληνή Παλιούρα

Κίνηση/Χορογραφίες: Χριστίνα Φωτεινάκη

Σχεδιασμός φωτισμών: Μανώλης Μπράτσης

Creative Agency: GridFox www.gridfox.gr

Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού www.pearpr.com

Παραγωγή: A PRIORI www.a-priori.gr

Πότε παίζεται;

Κάθε Κυριακή στις 12.00

Καθημερινές για σχολεία (υπεύθυνη επικοινωνίας: Σίσσυ Δημάκη 6934606151)

Πού παίζεται;

Θέατρο Αλκμήνη (Κεντρική Σκηνή)

Οδός Αλκμήνης 8-12, Γκάζι, τηλ. 210 3428650

Χάρτης: θέατρο Αλκμήνη_googlemaps

Πόσο διαρκεί;

70’ (χωρίς διάλειμμα)

Νεανικό (κάτω των 18 ετών): 8€

Κανονικό: 10€

  • Ταμείο θεάτρου (μετά τις 18.00)
  • Τηλέφωνο θεάτρου 2103428650 (μετά τις 18.00)
  • https://www.ticketservices.gr/event/to-pithari-tou-pythagora
  • Εκδοτήριο Ticketservices (Πανεπιστημίου 39, Αθήνα)
  • Τηλεφωνικό κέντρο Ticketservices 2107234567

Μέρος των εσόδων δίνεται στο φιλανθρωπικό μη-κερδοσκοπικό σωματείο Choose Life https://chooselifeworld.com/?lang=el

Άλλες  παραστάσεις της www.a-priori.gr που μπορείτε να δείτε αυτή τη σεζόν είναι :

Οι 12 Ένορκοι https://www.ticketmaster.gr/ticketmaster_se_2005417.html

Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς : https://www.ticketmaster.gr/mm%3Fid=2002901/ticketmaster_se_2005461.html

Cagebirds:

https://www.ticketmaster.gr/homePage.html/ticketmaster_se_2005463/ticketmaster_se_2005463.html

Λίγα λόγια από τη συγγραφέα Μαρία Χίου

Σε μέρες άστατες και αμφιλεγόμενες -όπως είναι οι μέρες που διανύει η ανθρωπότητα αυτόν τον καιρό- τα λόγια εκείνων που έζησαν πάνω σε αυτήν τη γη αιώνες πριν, θα αποτελούν πάντα για εμάς πηγή δύναμης και ατέρμονης ελπίδας. Η Γνώση, που μας άφησαν φεύγοντας, είναι η Αλήθεια η βαθιά ριζωμένη μέσα στην ψυχή του καθενός. Και έτσι, στο τέλος, δεν έχουμε άλλη επιλογή παρά να τα καταφέρουμε! Αυτό, για εμένα, είναι το μόνο σίγουρο, αρκεί η κάθε γενιά να διατηρεί για την επόμενη αναμμένη τη δάδα… Ελπίζω, μικροί-μεγάλοι, να απολαύσετε το συγκεκριμένο έργο το οποίο είναι το συλλογικό αποτέλεσμα της δουλειάς πολλών καλλιτεχνών. Εγώ, από την πλευρά μου, σας ευχαριστώ όλους από καρδιάς και σας εύχομαι καλή θέαση!

Το θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ λειτουργεί ως μεικτός κλειστός χώρος με ποσοστό πληρότητας 50%. Για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας, η είσοδος των θεατών στις παραστάσεις θα πραγματοποιείται με:

  • αρνητικό PCR test (72 ωρών) ή rapid test (48 ωρών),
  • πιστοποιητικό εμβολιασμού σε ισχύ (ενεργοποιείται 14 ημέρες μετά τη β’ δόση εμβολίου ή 14 ημέρες μετά το μονοδοσικό εμβόλιο),
  • πιστοποιητικό νόσησης σε ισχύ (εκδίδεται 30 ημέρες μετά το θετικό test και ισχύει για 180 ημέρες)

Εναλλακτικά οι θεατές κάτω των 18 ετών μπορούν να εισέρχονται με self-test (24 ωρών) με υπογεγραμμένη από γονέα και πρωτοκολλημένη υπεύθυνη δήλωση μέσω του https://self-testing.gov.gr/

Κατά την είσοδο των θεατών στους χώρους γίνεται έλεγχος αυτών των πιστοποιητικών και των test, καθώς και του πιστοποιητικού ταυτοπροσωπίας (αστυνομική ταυτότητα, διαβατήριο, δίπλωμα οδήγησης).

Καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, αλλά και της παραμονής των θεατών  στον χώρο, η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική.

Για αποφυγή συνωστισμού και καθυστέρησης της έναρξης της παράστασης, παρακαλούνται οι θεατές να βρίσκονται στον χώρο του θέατρου τουλάχιστον 30’ πριν την έναρξη.

Υπεύθυνη Επικοινωνίας

Άντζυ Νομικού

6932 25 80 73

angienomikou@gmail.com

Απόφοιτη Ελληνογαλλικής Σχολής "Αγιος Ιωσήφ", Καθηγήτρια γαλλικών, πολύγλωσση και με διδακτική εμπειρία και εξιδείκευση στην εκμάθηση ξένων γλωσσών στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία(ΕΚΠΑ), αρθρογράφος, πρόσκοπος, εθελόντρια.

Ακολουθήστε μας!


This will close in 10 seconds