ΒΙΒΛΙΟ

ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ- ΑΠΟ ΠΑΙΔΙΑ ΓΙΑ ΠΟΙΗΤΕΣ

By  | 

ΣΥΝΟΜΙΛΙΕΣ ΣΤΟ ΕΠΕΚΕΙΝΑ

Γράφει: Χριστιάννα Φωτιάδη

Μέσα σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες της καραντίνας, που όλοι βιώσαμε το προηγούμενο διάστημα, κάποια παιδιά, μαθητές της Στ’ Δημοτικού της Λοντείου Σχολής Αθηνών, βρήκαν την ευκαιρία να διευρύνουν τους ορίζοντες τους, να μελετήσουν σπουδαίους ποιητές και στη συνέχεια να δημιουργήσουν μια Ανθολογία γραμμένη από τα ίδια για αυτούς τους ποιητές. Συνοδοιπόρος και αρωγός σε όλο αυτό, ο σπουδαίος δάσκαλός τους κ. Νικόλαος Μανιάτης, που φύτεψε τον σπόρο στα παιδιά και τον άφησε να ανθίσει…

Λίγα λόγια από τον κ. Μανιάτη:

»Έτσι, απλά και αβίαστα, δημιουργήσαμε αυτό το βιβλίο, μια ομιλητική Ανθολογία, για να συνομιλήσουμε με τη Δέηση του Καβάφη, να απαντήσουμε στο Προσκλητήριο του Βρεττάκου. Ξετυλίξαμε το νήμα των λέξεων του Ομήρου, χρωματίσαμε λέξεις της νεοελληνικής ποίησης και ολοκληρώσαμε τούτο το Ευχαριστώ αγγίζοντας την ψυχική υπεροχή του Κωστή Παλαμά. Εύχομαι δημιουργική συνέχεια παιδιά μου στις γυμνασιακές σπουδές σας με τα λόγια του εθνικού μας ποιητή Διονύσιου Σολωμού: «Μήγαρις έχω άλλο στο νου μου, πάρεξ ελευθερία και γλώσσα;»» Με ακράδαντη πίστη και αγάπη,ο δάσκαλός σας, Νίκος Μανιάτης Μάρτης 2021

Ακολουθεί η συνέντευξη που έδωσαν τα παιδιά με αφορμή αυτό το μοναδικό έργο.

1.Πώς ξεκίνησε αυτή η ιδέα;

Ο δάσκαλός μας είχε μια υπέροχη ιδέα. Το ΣΤ2 και το ΣΤ4 να ενώσουν τις δυνάμεις, το ταλέντο και τη φαντασία τους ώστε όλα τα παιδιά μαζί, σαν μια ομάδα, να φτιάξουμε μια ανθολογία από εμάς, τα παιδιά, προς τους ποιητές.
                                                                                                                         Α.Σ

2. Πόσος καιρός χρειάστηκε για μελέτη προκειμένου να προχωρήσετε στη συγγραφή αυτού του τόσο σπουδαίου έργου;

Εργαστήκαμε πάρα πολύ σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς δουλεύοντας πάρα πολλές ώρες την εβδομάδα διαβάζοντας, ζωγραφίζοντας και γράφοντας ποιήματα και κείμενα. Ι.Δ

3. Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε κατά τη διάρκεια αυτού του εγχειρήματος

Σίγουρα για να πετύχει αυτό το εγχείρημα, έπρεπε να κοπιάσουμε και να δουλέψουμε σκληρά. Υπήρχαν κάποιες δυσκολίες. Για παράδειγμα δεν μπορούσαμε να συναντηθούμε πολύ εύκολα όταν χρειαζόταν, λόγω της κατάστασης που βιώνουμε. Μάλιστα ήταν απαραίτητο να βρούμε κοινές ώρες για να συζητήσουμε, να μοιραστούμε τις ιδέες μας και τις απόψεις μας. Πιστεύω πως αυτά είναι μικρά προβλήματហόμως σίγουρα επηρέασαν. Γι’ αυτό οφείλουμε να πούμε πως το άρτιο αποτέλεσμα οφείλεται στην θέληση και στην αφοσίωση… Μ.Σ.Σ.

4. Πώς πιστεύετε ότι σας βοήθησε όλη αυτή η μελέτη;

Πιστεύω πως όλη αυτή η μελέτη βοήθησε στο να μάθουμε καλύτερα τους σημαντικούς μας ποιητές και να εξοικειωθούμε με την ποίηση.   Π.Τ

5. Ποια σημαντική ανακάλυψη κάνατε στη μελέτη της ζωής και του έργου του Όμηρου;

Η ζωή και το έργο του Ομήρου είναι ένα πραγματικό μυστήριο. Υπάρχουν πολλές θεωρίες γύρω από τον Όμηρο, τη ζωή και το έργο του.  Κάποιοι μάλιστα φθάνουν στο σημείο να υποστηρίζουν ότι δεν υπήρξε ποτέ και το έργο του είναι συλλογικό έργο μιας συνεχόμενης λογοτεχνικής παράδοσης. Εντούτοις, αν και η πραγματική του ζωή είναι ένα μυστήριο, το έργο του μέχρι σήμερα εμπνέει την ανθρωπότητα.    Ζ.Ρ

6. Ποια σημαντική ανακάλυψη κάνατε στη μελέτη της ζωής και του έργου του Ιωάννη Πολέμη;

Ο Πολέμης, σε όλη του τη ζωή, θέλησε να κλείσει μέσα απ’ τα ποιήματά του τα  απλά αισθήματα των απλών ανθρώπων, να υμνήσει την πατρίδα, τον έρωτα, τις ηθικές αρχές και θρησκευτικές παραδόσεις του λαού μας. Επιπροσθέτως εξέφραζε με τον καλύτερο τρόπο το ρομαντικό κλίμα της εποχής του. Α.Κ.

7. Ποια σημαντική ανακάλυψη κάνατε στη μελέτη της ζωής και του έργου του Κωστή Παλαμά;

Συνδύασε την παράδοση με τα σύγχρονο ποιητικά ρεύματα! Έγινε δάσκαλος στις νεότερες γενιές. Είναι ο δεύτερος εθνικός μας ποιητής. Β.Ψ.

8. Ποια σημαντική ανακάλυψη κάνατε στη μελέτη της ζωής και του έργου του Κωνσταντίνου Καβάφη;

Μελετώντας τη ζωή και το έργο του ΚΠ Καβάφη κατάλαβα πως κάθε στιγμή ήτανε και μία ανακάλυψη. Όμως η πιο ενδιαφέρουσα που βρήκα ήταν η γνώση που θα χρειαστούμε για το πολύ μακρύ ταξίδι της ζωής. Επίσης θέλω να πω πως αυτή την ανακάλυψη την έκανα καθώς διάβαζα τα ποιήματά του, διότι στα περισσότερα αυτό εξηγεί.  Α.Κ.

9. Ποια σημαντική ανακάλυψη κάνατε στη μελέτη της ζωής και του έργου του Γιώργου Σεφέρη; 

Κατά την διάρκεια της έρευνάς μου εντυπωσιάστηκα, επειδή ο Γιώργος Σεφέρης, αφού βραβεύτηκε με το βραβείο Nobel λογοτεχνίας,  δεν σταμάτησε να εξελίσσεται. Αυτό το γνωρίζουμε, διότι μετά την βράβευσή του έγινε καθηγητής σε πανεπιστήμια υψηλού επιπέδου.  Α.Δ.

10. Ποια σημαντική ανακάλυψη κάνατε στη μελέτη της ζωής και του έργου του Ανδρέα Εμπειρίκου;

Μελετώντας κυρίως τη ζωή του και ελάχιστα το έργο του, μιας και είναι ιδιαίτερα μεγάλο και δύσκολο να το καταλάβω καλά, μπορώ να πω ότι ο Ανδρέας Εμπειρίκος υπήρξε πολυτάλαντος και πολυπράγμων. Είχε μεγάλο ταλέντο με ό,τι ασχολήθηκε είτε αυτό ήταν η ποίηση είτε η συγγραφή βιβλίων είτε η ψυχανάλυση είτε η φωτογραφία. Ν.Μ.

11. Ποια σημαντική ανακάλυψη κάνατε στη μελέτη της ζωής και του έργου του Γιάννη Ρίτσου;

Αρχικά, από αυτό το δημιούργημα, που κατάφερα να φέρω εις πέρας οι συμμαθητές μου και εγώ δεν ήταν καθόλου εύκολο, λόγω τον συνθηκών με τον κορονοϊό και τα εξ αποστάσεως μαθήματα. Όμως όλοι μαζί τα καταφέραμε. Από όλη αυτή την ιστορία, λοιπόν, έμαθα και ανακάλυψα πολλά. Εξαιτίας ενός δασκάλου, του κύριου Μανιάτη, που είχε την κύρια ιδέα και την μετέδωσε σε μας. Έτσι, έμαθα για μεγάλους ποιητές και γνωστά ποιήματα. Έμαθα το Σεφέρη, τον Ελύτη, τον Εμπειρίκο, το Βρεττάκο, τον Καβάφη και πολλούς άλλουςž αλλά έναν ξεχώρισα. Τον Γιάννη Ρίτσο, την πηγή έμπνευσής μου για τα κείμενά μου, στη συνέχεια. Ανακάλυψα έναν τρανό ποιητή, ανακάλυψα την ποίηση με άλλη μορφή, ανακάλυψα μια προσωπικότητα διαφορετική. Θ.Τ.

12. Ποια σημαντική ανακάλυψη κάνατε στη μελέτη της ζωής και του έργου του Οδυσσέα Ελύτη;

Ο Οδυσσέας Ελύτης είναι ένας από τους σπουδαιότερους ποιητές μας. Αυτό που με εντυπωσίασε διαβάζοντας για τη ζωή του ήταν ότι πολέμησε στο αλβανικό Μέτωπο το 1940. Παρότι αρρώστησε κατά τη διάρκεια του πολέμου, συνέχισε να γράφει δημιουργώντας πολλά ποιήματα, τα οποία μελοποιήθηκαν.  Δ.Κ.

13. Ποια σημαντική ανακάλυψη κάνατε στη μελέτη της ζωής και του έργου του Νικηφόρου Βρεττάκου;

Διαβάζοντας τη βιογραφία του συνειδητοποίησα ότι ένας τόσο ταλαντούχος και πολυβραβευμένος ποιητής μπορεί να έχει μια δύσκολη και φτωχική ζωή. Πολέμησε για την Πατρίδα μας στον Β ’Παγκόσμιο πόλεμο και ποτέ δεν σταμάτησε να πολεμάει για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Έχοντας μια δύσκολη ζωή, μετέφερε τις εμπειρίες του στο χαρτί και τις μετέτρεψε σε εκπληκτικές ποιητικές δημιουργίες. Μ.Τ.

14. Ποια συναισθήματα σας γεννήθηκαν ανακαλύπτοντας και προσεγγίζοντας το τόσο σημαντικό έργο του Όμηρου;

Διαβάζοντας την Οδύσσεια ένιωσα σαν να ήμουν από μια πλευρά και να έβλεπα το τι γινόταν. Επίσης με «συγκίνησε» ο τρόπος που σκεφτόταν και έγραφε ο Όμηρος. Ε.Τ.

15. Ποια συναισθήματα σας γεννήθηκαν ανακαλύπτοντας και προσεγγίζοντας το τόσο σημαντικό έργο του Ιωάννη Πολέμη;

Ένα δυνατό συναίσθημα που μου γεννήθηκε ήταν ο ενθουσιασμός και ο εθισμός με την καλή έννοια να ανακαλύψω περισσότερα πράγματα για την ζωή αυτού του σπάνιου ανθρώπου. Α.Λ.

Κατά την διάρκεια της εξερεύνησής μου στα βάθη τον δημιουργιών του Ιωάννη Πολέμη τα συναισθήματα που με κυρίευσαν ήταν περηφάνια και συγκίνηση, που μία τόσο μικρή χώρα μπορεί και έχει τόσους πολλούς λαμπρούς ανθρώπους που καταφέρνουν μέχρι και σήμερα να μας κάνουν υπερήφανους με το έργο τους. Γιατί για εμένα αυτό που μετράει στους ανθρώπους δεν είναι τα λεφτά ούτε η εξουσία ούτε  τα υλικά αγαθά μα η γνώση και όχι μόνο αυτή όπου υποχρεούσαι να πάρεις. Οι γνώσεις που θα ανακαλύψεις, που θα χρησιμοποιήσεις και θα σε συμπληρώσουν. Α.Μ.

16.Ποια συναισθήματα σας γεννήθηκαν ανακαλύπτοντας και προσεγγίζοντας το τόσο σημαντικό έργο του Κωστή Παλαμά;

Τα ποιήματα του Κωστή Παλαμά μού δείχνουν την ταπεινότητά του και με κάνουν να νιώθω ότι γράφει για τον κόσμο, όπως τον βλέπει, με δικά του λόγια. Γ. Ρ.

17.Ποια συναισθήματα σας γεννήθηκαν ανακαλύπτοντας και προσεγγίζοντας το τόσο σημαντικό έργο του Κωνσταντίνου Καβάφη;

Ο Κωνσταντίνος Καβάφης, θεωρώ, πως είναι ένας από τους σπουδαιότερους ποιητές της σύγχρονης εποχής. Μέσα λοιπόν από πολλές ώρες που διέθεσα για να μάθω για τη ζωή του, τον τρόπο που σκεφτόταν και έγραφε γεννήθηκαν μέσα μου παράξενα συναισθήματα. Ήταν θαρρώ μια σταγόνα από χαρά αλλά και μία αίσθηση όχι και τόσο συνηθισμένη. Ένιωσα πως θέλω να μάθω τα πάντα για εκείνον αλλά και για όλους τους ποιητές. Αυτός ο άνθρωπος με έκανε να αγαπήσω πραγματικά αυτό που έκανα και του οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ και ακόμα ένα πιο μεγάλο ΜΠΡΑΒΟ για όλα αυτά που κατόρθωσε. Χ.Ρ.
                                                                                                        

 18. Ποια συναισθήματα σας γεννήθηκαν ανακαλύπτοντας και προσεγγίζοντας το τόσο σημαντικό έργο του Γιώργου Σεφέρη ;

Ανακαλύπτοντας το λογοτεχνικό τιτάνα, τον Γιώργο Σεφέρη, μου δημιουργήθηκε ένα δέος δια μέσω των έργων του. Μόλις διάβασα το πρώτο του αριστούργημα, άναψε μια σπίθα θαυμασμού και περιέργειας στο μυαλό και στη ψυχή μου. Ένιωσα πως τα δεσμά της ψυχικής μου φυλακής έσπασαν και πως απελευθερώθηκα από τα τάρταρα της τεμπελιάς. Έτσι ένιωσα καθώς ερευνούσα τον λογοτεχνικό βασιλιά αυτόν. Έτσι, με πύρινο μελάνι άρχισα να συγγράφω, μπαίνοντας στις πύλες του γνωστικού Παραδείσου. Λ.Γ.

19.Ποια συναισθήματα σας γεννήθηκαν ανακαλύπτοντας και προσεγγίζοντας το τόσο σημαντικό έργο του Ανδρέα Εμπειρίκου;

Θα πω πως αισθάνθηκα μελετώντας το ποίημά του, Κορυδαλλός και ακούγοντάς τον να το απαγγέλει. Χαρά, Ευθυμία, Περηφάνια, Αγαλλίαση. Ήταν μεγάλη η λατρεία που είχε στο γιο του και αυτό φάνηκε πώς τον μεγάλωσε, πώς τον εκπαίδευσε αλλά και πώς τον διαπαιδαγώγησε. Μελετώντας τις συνεντεύξεις του γιου του Λεωνίδα κατάλαβα πόσο σπουδαίος πατέρας και σύζυγος υπήρξε. Τρομερά υπεύθυνος άνθρωπος. Πιστός και αφοσιωμένος φίλος. Πανέξυπνος και πρωτοπόρος. Ένας πολίτης του κόσμου. Ν.Μ.

20.Ποια συναισθήματα σας γεννήθηκαν ανακαλύπτοντας και προσεγγίζοντας το τόσο σημαντικό έργο του Γιάννη Ρίτσου;

Καθώς προσέγγιζα σιγά σιγά τον Γιάννη Ρίτσο ως ποιητή ανακάλυψα πολλά ενδιαφέροντα πράγματα. Το ποίημα όμως που μου κέντρισε περισσότερο την προσοχή είναι η «Ειρήνη». Μέσα από τα λόγια που λέει πιστεύω πως ο κάθε άνθρωπος έτσι πρέπει να πορευτεί και να ζήσει. Και αυτό που πρέπει να καταλάβουμε μέσα από τα λόγια του ποιήματος είναι ότι ένας άνθρωπος δεν χρειάζεται πολλά πράγματα για να είναι ευτυχισμένος. Και ότι η ευτυχία δεν μπορεί να αγοραστεί. Η αγάπη είναι η μόνη αληθινή ευτυχία σε αυτόν τον κόσμο. Α.Ρ.

21. Ποια συναισθήματα σας γεννήθηκαν ανακαλύπτοντας και προσεγγίζοντας το τόσο σημαντικό έργο του Οδυσσέα Ελύτη;

Ο Οδυσσέας Ελύτης είναι αδιαμφισβήτητα ένας άνθρωπος που θαυμάζω και τον θεωρώ πρότυπο στην ζωή μου. Επέλεξα να ερευνήσω τον Οδυσσέα Ελύτη διότι μου προξένησε ενδιαφέρον το έργο του. Μελετώντας όλο και περισσότερο για τον συγκεκριμένο ποιητή μού δημιουργήθηκε συναίσθημα θαυμασμού διότι διάβασα όλο το βιογραφικό του και εντυπωσιάστηκα από τα κατορθώματά του. Επιπλέον ένα ακόμη συναίσθημα που θα ήθελα να αναφέρω είναι η ατελείωτη ευτυχία που νιώθω βλέποντας την αφοσίωσή του στην ποίηση. Όλη η δουλειά του δείχνει πως δεν επαναπαυόταν και αφιέρωνε ώρες στο πάθος του. Χ.Α.

22.Ποια συναισθήματα σας γεννήθηκαν ανακαλύπτοντας και προσεγγίζοντας το τόσο σημαντικό έργο του Νικηφόρου Βρεττάκου;

Στην προσπάθειά μου να ανακαλύψω το έργο του Νικηφόρου Βρεττάκου αισθάνθηκα γαλήνη και δέος γιατί ένιωθα ότι ταξίδευα μαζί του σε έναν κόσμο ονειρεμένο. Περιέργεια για το τι θα ανακάλυπτα στο ταξίδι μου, ενθουσιασμό και ικανοποίηση επειδή μάθαινα συνεχώς κάτι καινούριο χωρίς να το συνειδητοποιήσω. Μ.Τ.

23. Αν είχατε τη δυνατότητα να συναντήσετε τον Όμηρο, τι θα τον ρωτούσατε προκειμένου να σας βοηθήσει στη δημιουργία της Ανθολογίας;

Θα τον ρώταγα τι σκεφτόταν και τι ένιωθε τι ώρα που εμπνεύστηκε την Οδύσσεια και την Ιλιάδα. Επίσης θα τον ρωτούσα ποια ήταν η άποψή του για τα γεγονότα αυτά.      Ε.Τ.

24. Αν είχατε τη δυνατότητα να συναντήσετε τον Ιωάννη Πολέμη, τι θα τον ρωτούσατε προκειμένου να σας βοηθήσει στη δημιουργία της Ανθολογίας;

Προσωπικά αν μου δινόταν η ευκαιρία να συναντήσω αυτόν τον σπουδαίο για μένα ποιητή θα τον ρωτούσα τι τον παρακινεί να γράψει. Είναι μια εικόνα, μια σκέψη, ένας λόγος; Θα τον ρωτούσα επίσης εάν τον απασχολεί τι σκέφτονται οι άλλοι καθώς διαβάζουν τα έργα του ή τα γράφει για να εκφράζεται ο ίδιος;  Θ.Τ.

25. Αν είχατε τη δυνατότητα να συναντήσετε τον Κωστή Παλαμά, τι θα τον ρωτούσατε προκειμένου να σας βοηθήσει στη δημιουργία της Ανθολογίας;

Θα τον ρωτούσα πώς άρχισε να γράφει ποιήματα, αν είχε κάποιο προσωπικό λόγο ή αν κάτι τον οδήγησε σε  αυτό. Θα τον ρωτούσα αυτό για να σκεφτώ καλύτερα τι με ενέπνευσε  να αρχίσω να γράφω ποιήματα. Πιστεύω πως η απάντησή του θα με βοηθούσε περισσότερο στα ποιήματά  μου. Ν.Ο.

26. Αν είχατε τη δυνατότητα να συναντήσετε τον Κωνσταντίνο Καβάφη, τι θα τον ρωτούσατε προκειμένου να σας βοηθήσει στη δημιουργία της Ανθολογίας;

Η αλήθεια είναι πως θα ήθελα πολύ να συναντήσω τον Κωνσταντίνο Καβάφη και να συζητήσουμε. Θα τον ρωτούσα αν θα μπορούσε να μας προτείνει ένα ποίημά του που ξεχωρίζει και τον συγκινεί ώστε να εμπνευστούμε, να δεθούμε συναισθηματικά και να δημιουργηθεί μία μαγευτική σχέση. Μ.Σ.Σ.

27.Αν είχατε τη δυνατότητα να συναντήσετε τον Γιώργο Σεφέρη, τι θα τον ρωτούσατε προκειμένου να σας βοηθήσει στη δημιουργία της Ανθολογίας;

Θα των ρωτούσα αν γνωρίζει ταλαντούχους αλλά λιγότερο διαδεδομένους ποιητές, για να γράψουμε μια ακόμα Ανθολογία με πρωτότυπα έργα για άσημους ποιητές.     Α.Δ.
                                                                                                                      

28. Αν είχατε τη δυνατότητα να συναντήσετε τον Ανδρέα Εμπειρίκο , τι θα τον ρωτούσατε προκειμένου να σας βοηθήσει στη δημιουργία της Ανθολογίας;

Για να είμαι ειλικρινής αν είχα αυτή την ευκαιρία δε θα τον ρωτούσα κάτι αλλά θα του ζητούσα να μου πει για όλες τις ιστορίες από τα ταξίδια του και να μου δείξει όλες τις φωτογραφίες από αυτά. Ίσως να ήταν και αυτό ένα κίνητρο να γράφει τόσο σπουδαία πράγματα. Ν.Μ.

29. Αν είχατε τη δυνατότητα να συναντήσετε τον Γιάννη Ρίτσο, τι θα τον ρωτούσατε προκειμένου να σας βοηθήσει στη δημιουργία της Ανθολογίας;

Θα τον ρωτούσα αν τα γεγονότα στην ζωή του άλλαξαν τον τρόπο που γράφει και πώς τον άλλαξαν. Θα τον ρωτούσα επίσης ποιος τύπος ποιήματος του άρεσε περισσότερο προκειμένου να μπορώ να γράψω τα ποιήματά μου γι’ αυτόν έτσι. Γ.ΡΟ.

30. Αν είχατε τη δυνατότητα να συναντήσετε τον Οδυσσέα Ελύτη, τι θα τον ρωτούσατε προκειμένου να σας βοηθήσει στη δημιουργία της Ανθολογίας;

Θα τον ρωτούσα πώς μπορεί ο κάθε ένας από εμάς να συνδυάσει το ταλέντο, τις γνώσεις και τις εμπειρίες του ώστε να καταφέρει να συγγράψει ένα ποίημα ή αντίστοιχα ένα λογοτεχνικό κείμενο και να βγάλει το καλύτερο αποτέλεσμα ή όπως το λένε άλλοι ένα λογοτεχνικό αριστούργημα. Α.Σ.

31. Αν είχατε τη δυνατότητα να συναντήσετε τον Νικηφόρο Βρεττάκο, τι θα τον ρωτούσατε προκειμένου να σας βοηθήσει στη δημιουργία της Ανθολογίας;

Μακάρι να είχα αυτή την δυνατότητα. Θα τον ρωτούσα πολλά, πάρα πολλά. Θα ζητούσα την βοήθειά του, να μου μεταφέρει ένα κομμάτι από τις εμπειρίες του, για το πώς να συντάξουμε το βιβλίο μας. Θα ήθελα επίσης να με βοηθήσει να βρω το δικό μου, προσωπικό τρόπο γραφής. Μ.Τ.

32. Αν  σας ζητούσαν να συνοψίσετε σε μία φράση όλο αυτό ταξίδι της μελέτης του Όμηρου και της συγγραφής της Ανθολογίας, ποια θα ήταν αυτή η φράση;

Ο κόσμος της γνώσης είναι μαγικός και σε ταξιδεύει σε υπέροχα μονοπάτια.   Ζ.Ρ.

33. Αν  σας ζητούσαν να συνοψίσετε σε μία φράση όλο αυτό ταξίδι της μελέτης του Ιωάννη Πολέμη και της συγγραφής της Ανθολογίας, ποια θα ήταν αυτή η φράση;  

Ο θησαυρός της απλότητας. Χ.Τ.

34. Αν  σας ζητούσαν να συνοψίσετε σε μία φράση όλο αυτό ταξίδι της μελέτης του Κωστή Παλαμά και της συγγραφής της Ανθολογίας, ποια θα ήταν αυτή η φράση;

Η συγγραφή της Ανθολογίας ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία που μας ενέπνευσε και μας έκανε να αγαπήσουμε τη λογοτεχνία και ανέδειξε τα εντυπωσιακά αποτελέσματα της συνεργασίας. Μελετώντας τον Παλαμά, με παρέσυρε ο ευαίσθητος και ταπεινός τρόπος γραφής του που είναι τόσο δυνατός και διεισδυτικός! Με μία φράση: Αγαπώντας την λογοτεχνία με συνεργασία. Τα λόγια του Παλαμά φωλιάζουν στην καρδία και την κάνουν να χτυπά πιο δυνατά. Κ.Μ.

35. Αν  σας ζητούσαν να συνοψίσετε σε μία φράση όλο αυτό ταξίδι της μελέτης του Κωνσταντίνου Καβάφη και της συγγραφής της Ανθολογίας, ποια θα ήταν αυτή η φράση;

Η αλήθεια είναι ότι όλη αυτή η ανακάλυψη και μελέτη των τόσο σπουδαίων ποιητών ήταν ένα ταξίδι άγνωστο και μακρύ. Μετά από όλα αυτά όμως η φράση που συνοψίζει καλύτερα όλο αυτό  είναι οι στίχοι από το ποίημα του »Ιθάκη», αφού  ήταν »μακρύς ο δρόμος για τον πηγαιμό για την Ιθάκη». Το σημαντικότερο όμως απ’ όλα είναι  ότι ανακαλύψαμε και μάθαμε τόσα πολλά πράγματα, τόσες λεπτομέρειες για τη ζωή και το έργο τους και μπορέσαμε μετά από όλο αυτό το ταξίδι να καταλάβουμε »οι Ιθάκες τι σημαίνουν». 
                                                                                                                          Κ.Λ

36. Αν  σας ζητούσαν να συνοψίσετε σε μία φράση όλο αυτό ταξίδι της μελέτης του Γιώργου Σεφέρη και της συγγραφής της Ανθολογίας, ποια θα ήταν αυτή η φράση;

Η ζωή μου μέσω μιας ψυχικής, φλογερής, νοερής και λογοτεχνικής Οδύσσειας. Λ.Γ.

37. Αν  σας ζητούσαν να συνοψίσετε σε μία φράση όλο αυτό ταξίδι της μελέτης του Ανδρέα Εμπειρίκου και της συγγραφής της Ανθολογίας, ποια θα ήταν αυτή η φράση;

Σκοπός της ζωής μας είναι η Αγάπη από το έργο του Υψικάμινος. Ν.Μ.

38. Αν  σας ζητούσαν να συνοψίσετε σε μία φράση όλο αυτό ταξίδι της μελέτης του Γιάννη Ρίτσου και της συγγραφής της Ανθολογίας, ποια θα ήταν αυτή η φράση;

Καταρχήν, αυτό το ταξίδι είχε πολύ μεγάλη χρονική διάρκεια εκτός από τις δυσκολίες. Πάντως μπορώ να σας απαντήσω. Ρίτσος θα πει ποίηση μοναδική, Ανθολογία είναι μια και μοναδική. Θ.Τ.
                                                                                                                        

39. Αν  σας ζητούσαν να συνοψίσετε σε μία φράση όλο αυτό ταξίδι της μελέτης του Οδυσσέα Ελύτη και της συγγραφής της Ανθολογίας, ποια θα ήταν αυτή η φράση;

Φως στο μούχρωμα της ψυχής, δίδει πνοή στη ζωή! Π.Μ.

40. Αν  σας ζητούσαν να συνοψίσετε σε μία φράση όλο αυτό ταξίδι της μελέτης του Νικηφόρου Βρεττάκου και της συγγραφής της Ανθολογίας, ποια θα ήταν αυτή η φράση;
Χιλιάδες αστέρια, αν εμείς το θελήσουμε, μπορούν να φωτίσουν την ψυχή, την καρδιά και το μυαλό μας. Μ.Τ.

41. Έχοντας ολοκληρώσει όλη αυτή την μελέτη πιστεύετε ότι άλλαξε ο τρόπος που βλέπετε την ποίηση και την λογοτεχνία;

Έχοντας ολοκληρώσει τη συγγραφή της Ανθολογίας μας, νιώθω ότι διευρύνθηκαν οι πνευματικοί ορίζοντές μου. Επίσης, το μαγικό αυτό ταξίδι στην μελέτη της ποίησης και της λογοτεχνίας, πιστεύω ότι δεν ολοκληρώνεται ποτέ, καθώς ο δρόμος της ποίησης και της λογοτεχνίας αποτελείται από άπειρα πολύχρωμα μονοπάτια, που διακαώς θέλεις να περιπλανηθείς. Στην δική μου περιπλάνηση στα «Γεμάτα φως» μονοπάτια, στην εξερεύνηση της ποίησης και της λογοτεχνίας των Ύψιστων ποιητών μας, συνειδητοποίησα τον τρόπο που πρέπει κανείς να διαβάζει ένα ποίημα, με πόση ευλάβεια πρέπει να αφοσιωθεί διαβάζοντας όχι μια, αλλά όσες φορές χρειαστεί τους στίχους του ποιήματος ανακαλύπτοντας κάθε φορά τις διαφορετικές έννοιες των λέξεων φανερώνοντάς μας την μαγεία της ελληνικής γλώσσας. Πρέπει να αφοσιωθείς, να απομονωθείς σε ένα απόμακρο και ήσυχο μέρος, να αφεθείς, να σε παρασύρουν, να σε πλανέψουν οι στίχοι και να ταξιδέψεις νοερά σε εικόνες ονειρικές γεμάτες φως σπέρνοντας στην ψυχή μου την ελπίδα, για ένα καλύτερο αύριο. Τέλος, ευελπιστώ η σπίθα που άναψε στις ψυχές μας για την ποίηση ο αξιότιμος δάσκαλός μας, να γίνει παράδειγμα προς μίμηση από άλλους εκπαιδευτικούς στους μαθητές τους και να γίνει φλόγα, η οποία δεν θα σβήσει ποτέ. Η αγάπη για την ποίηση θα μας ακολουθεί σε όλη μας την ζωή, δεν θα φοβόμαστε το σκοτάδι, καθώς η ποίηση είναι Φως…  Π.Μ.

42. Κλείνοντας αυτή την πολύ όμορφη συνέντευξη τι θα λέγατε σε όποιον θα ήθελε να μελετήσει την Ανθολογία σας;

Αυτό που θα έλεγα σε κάποιον ο οποίος θα μελετήσει την Ανθολογία είναι πως όποιο ποίημα και να αγαπήσει, να σκέπτεται πως θα ήταν η δικιά του Συνομιλία με τον ποιητή. Να πραγματοποιεί μια συνομιλία στο μυαλό του, στη σκέψη του.                  Δ.Τ.

Σημείωση: Για προφανείς λόγους έχουν χρησιμοποιηθεί μόνο τα αρχικά των παιδιών.


Απόφοιτος Τοσιτσείων Αρσακείων Σχολείων Εκάλης. Life Coach - Πιστοποιημένη από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Μέλος του H.I.C. (Hellenic Institute of Coaching)- Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού- Πιστοποιημένη από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας καλλιτεχνών, θεατρικών παραστάσεων, μουσικών εκδηλώσεων, συναυλιών και πολυχώρου Τέχνης, Υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας Ακαδημίας Ελληνικών Βραβείων Τέχνης, Ραδιοφωνική Παραγωγός, Αρθρογράφος, Content Creator, Social Media Manager, Εθελόντρια.

Ακολουθήστε μας!


This will close in 10 seconds